Loading...

In my shoes: favoriete Belgische designers en merken

Wat de mode ook voorschrijft, de ideale schoenen blijven er in mijn hoofd altijd een beetje hetzelfde uitzien. Zo moeten pumps en enkellaarsjes een ronde neus en een stevige, maar toch elegante houten hak hebben. Sneakers zijn bij voorkeur hoog (aan de enkels, geen hak of zo… horror!) en hebben het liefst een leuke print.

Dat leidt vaak tot frustrerende zoektochten, zeker in tijden dat plateauzolen, slippers met sportkousen en Buffalo’s new style helemaal in zijn. Gelukkig zijn er zekerheden, zoals de mooie collecties van Nathalie Verlinden, Thiron en Atelier Content. Bij die drie Belgische toppers vind ik altijd mijn goesting. Al wacht ik wel netjes tot de solden, want anders moet ik het een paar maanden met boterhammetjes met choco stellen.

Rivka bottines

Bottines van Rivka: uit mijn comfortzone, maar o zo comfortabel.

Nieuwkomer: RIVKA’s stoere schoenen

Onlangs ontdekte ik nog een tof, nieuw Belgisch schoenenmerk, RIVKA, van Steven Sonabend en Sarah Van Parys, een sympathiek Brussels koppel. RIVKA bestaat sinds enkele maanden en heeft een mannen- en vrouwencollectie. De schoenen combineren een sneakerachtige zool met een eerder klassieke bovenkant van plantaardig gelooid leder. En die look is wennen voor de moeilijke, kieskeurige schoenenshopper die ik ben. Maar hun verhaal en passie overtuigden me, want…

  1. kwaliteit en duurzaamheid primeren: de schoenen worden in Spanje met de hand gemaakt op basis van kwaliteitsvolle ledersoorten uit Italiaanse en Franse leerlooierijen. Steven: “We werken voor 100% met Europese fabrikanten die certificaten kunnen voorleggen op het vlak van ecologie, bijvoorbeeld rond het gebruik van kleurstoffen, afvalverwerking, …”
  2. ze zijn tijdloos mooi én comfortabel: ik kocht zelf de zwarte bottines en die zitten heel goed. De combinatie van een lichte en comfortabele sneakerzool met het artisanale, elegante karakter van een lederen schoen werkt.
  3. het merk draagt z’n steentje bij aan een socialere, meer inclusieve maatschappij: ze schenken 1% van de verkoop van elk paar schoenen aan een Brusselse organisatie die jonge migranten begeleidt en helpt, onder meer op het vlak van onderwijs.
  4. Steven en Sarah zijn gewoonweg heel fijne, inspirerende mensen die gaan voor hun droom: Steven groeide op in de schoenenbusiness. Zijn overgrootmoeder, Rivka – naar wie het merk vernoemd is – startte als Poolse immigrante in 1936 een schoenenwinkel in Brussel. Hij is intussen de vierde generatie die actief is in de schoenensector. Hij ontwerpt schoenen en heeft twee schoenenwinkels in Brussel, nl. Mr. Adam en Shapes. Sarah werkte als advocate en zegde een jaar geleden haar job op om zich fulltime aan RIVKA te kunnen wijden.

    Steven en Sarah van RIVKA (copyright RIVKA)

Eén nadeel: RIVKA is enkel online te koop in de eigen webshop. Je kunt de schoenen dus niet passen in een winkel, maar je kunt ze wél gratis retourneren als ze niet goed zitten. En zodra je je maat kent, is het makkelijk, want Sarah en Steven werken steeds met dezelfde leest. Door enkel online te verkopen, vermijden ze tussenpersonen en kunnen ze de prijs zo betaalbaar en toegankelijk mogelijk houden (tussen 129-159 euro voor de meeste modellen). 

PS: wij betalen onze schoenen – helaas! 😉 – zelf, dus deze post is niet gesponsord.

Andere interessante artikels

geen reacties

Reageer op dit artikel