Vorig weekend gingen Loraatje en ik een kijkje nemen in de pas geopende pop-up shop van mundo melocotón in de Dampoortstraat in Gent. De lichte en ruime shop is een aanrader. Je vindt mundo melocotón er nog tot 11 maart. Daarna komt er een andere jonge designer in de pop-up.
Ik leerde Dauwke Van den Eynden, de ontwerpster van mundo melocotón, in maart vorig jaar kennen door een interview voor de krant. Ik weet nog dat ik toen onder de indruk was van haar ondernemingszin en enthousiasme. Ze is net als ik midden de dertig, heeft twee zonen, Otto en Nino, en timmert al een tiental jaar aan haar eigen kinderkledingmerk.
Ze begon voorzichtig, in bijberoep: ze maakte een kleine collectie met kinderspullen en stapte met een klein hartje naar enkele winkels. “Ik had in het begin een luierzakje, een verzorgingsmatje, een boxkleed, een lappendeken in velours en één broekje in verschillende kleuren”, vertelde ze. “De winkels reageerden positief. Ze wilden de collectie verkopen.”
Bij de start combineerde Dauwke haar collectie met een fulltime job. ’s Avonds zat ze achter de stikmachine en ’s morgens voor het werk ging ze nog snel leveren bij de winkels. Maar het werd al snel te veel om te combineren. Toen ze onverwacht werkloos werd, besloot ze om de sprong te wagen. Dauwke: “Ik vroeg een starterslening aan en toen ik die kreeg, ging de bal aan het rollen.” Intussen is ze acht jaar fulltime zelfstandige en stapte ook haar man in de zaak.
Haar beperkte collectie babyspulletjes groeide uit tot een kinderkledinglijn (tot 8 jaar) met basics in een tiental makkelijk combineerbare kleuren, een beddengoedcollectie en een verzorgingslijn uit tetra. Veel van de kleding is in zacht velours gemaakt: mijn kindjes zijn daar zot van.
Dauwke werkt met een “never-out-of-stock-collectie”: dat betekent dat de collectie het hele jaar door beschikbaar is en zijn waarde dus niet verliest in de solden. Met die duurzame all-seasons-collectie gaat ze in tegen de trend van de fast fashion. Toch blijft de collectie niet stilstaan en komen er geregeld nieuwe kleuren of prints bij.
geen reacties